Navigatie overslaan

Duurzaamheid

Bij het ontwerp van de Hanzevast schepen is veel aandacht besteed aan milieu, veiligheid en duurzaamheid.

Het schip wordt dubbelwandig uitgevoerd om de kans op milieuschade bij een aanvaring te beperken. De ruimte in de dubbele huid wordt gebruikt als ballasttank. Het schip en voorzien van een verfsysteem dat langjarige corrosie tegengaat. Door extra aandacht te besteden aan de applicatie en de kwaliteit van de verf is over langere tijd minder onderhoud noodzakelijk en wordt het milieu minder belast. Tijdens de bouw van het schip worden alle materialen die gebruikt zijn vastgelegd met vermelding van de hoeveelheid en samenstelling. Tijdens de exploitatie worden mogelijke wijzigingen bijgehouden, dit biedt de mogelijkheid om aan het eind van de economische levensduur het schip op een verantwoorde manier te slopen.

De schepen varen op ultra low sulphur (ultra laag zwavel) brandstof.

De Hanze Genua en Hanze Gdansk zijn voorzien van een door de DNV gecertificeerd Ballastwater behandeling systeem welke de organismes, zoals ingenomen met het ballastwater, dood voordat het schip ont-ballast wordt in een daaropvolgende haven. Dit verhindert de verplaatsing van levende organismes tussen havens/regio's en zelfs continenten en verhindert daarmee dat voornoemde organismes van negatieve invloed zijn op het onderwater leven elders. De Hanze Gent en Götenburg krijgen eenzelfde systeem respectievelijk in 2022 en 2023.

Hanzevast Shipping publiceert, op kwartaal basis de impact van haar schepen op het milieu door middel van een gespecificeerde milieu impact rapportage. Ook wordt een vergelijking gemaakt met het vervoer per vrachtwagen en vliegtuig. Hieruit blijkt dat het vervoer van grote hoeveelheden goederen per schip, per KG/NM, aanmerkelijk beter voor het milieu is dan andere middelen van vervoer.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring.