Navigatie overslaan

Gronings vrachtschip redt vier Amerikaanse drenkelingen

Op 28 december jl., heeft de bemanning van het ms Hanze Göteborg, midden op het noordelijk deel van Atlantische Oceaan vier Amerikaanse drenkelingen gered.

Adequaat reagerend op een zeer zwak MAYDAY signaal heeft kapitein Yevhenii Feshchenko om 18.25 uur zijn bemanning opdracht gegeven een “Search and Rescue” operatie te starten. De afstand tot het noodsignaal was op dat moment ca. tien zeemijlen (18 km).

Ondanks de zeer slechte verbinding, heeft het ms Hanze Göteborg contact kunnen maken met de partij in nood en de positie bij benadering bepaald. Na meer dan twee uur zoeken in de ondertussen ingevallen nacht, heeft de bemanning het reddingsvlot, waarin de drenkelingen zich bevonden, in vizier gekregen.

Het is een wonder dat de bemanning het reddingsvlot heeft gevonden” aldus Peter Dekker, directeur van Hanzevast Shipping. “Op dat moment was het weer zeer slecht met harde wind, hoge golven en een deining van minstens 4 meter hoog. De mannen hebben ongelofelijk veel geluk gehad.

Nadat het 180 meter lange ms Hanze Göteborg zich op ruwe zee in het donker langszij dit slechts 4m2 grote vlot wist te manoeuvreren, konden de vier mannen via een Jacobsladder van het vlot worden gered.

Ze hadden toen 22 uur stuurloos op de oceaan rondgedobberd. Direct na de redding van de laatste opvarende zonk het half ondergelopen reddingsvlot.

Eenmaal aan boord van het ms Hanze Göteborg zijn ze medisch onderzocht en hebben ze warme kleding en eten gekregen, alsmede een telefoon om contact op te nemen met hun familie.

It was not easy to find them in rough sea with wind NNE 40 knts and 4 mtrs swell, but thanks to the professional work of our crew we found them and successfully saved them at 23:25 UTC in PSN: 19-32,82N 029-03,35 W”, aldus een overgelukkige Kapitein Feschenko.

De drenkelingen waren op 12 december met ca. 30 roeiboten vanuit La Gomera (Canarische Eilanden) vertrokken voor een oversteek van de Atlantische Oceaan. Eindbestemming was het eiland Antigua in de Caribbean. Deze boten, met 1-5 deelnemers uit verschillende landen aan boord, waaronder Nederland, nemen alle deel aan de zogenaamde “Talisker Whisky Atlantic Challenge”, een roeiwedstrijd over 3.000 zeemijlen (4.800km). Gemiddelde duur van de oversteek is 40 dagen.

In de vroege ochtend van 28 december was hun roeiboot de ”Moody” door een hoge golf gekapseisd, waarna de bemanning niet bij machte bleek om de boot te rechten. Zij zag zich derhalve genoodzaakt om het reddingsvlot te gebruiken.

Het ms Hanze Göteborg, een Handysize bulkcarrier van 35.000 BRT vaart onder Nederlandse vlag en heeft Groningen als thuishaven. Op 5 december jl. is het met 25.000 ton Ilmeniet zand aan boord, vertrokken uit Mozambique. Eindbestemming van het schip is Contrecoeur in Canada, waar het op 8 januari verwacht wordt.

Tot dan zijn de vier mannen te gast bij Hanzevast Shipping. Gezien de omstandigheden gaat het goed met ze, ze rusten goed uit en “eat like kings“.

Van de organisatie ontvingen wij het volgende bericht: “The efforts and achievements of the incredible crew onboard Hanze Göteborg were heroic and we, the crew and the crew’s families are beyond grateful and will be forever indebted to them for saving their lives. THANK YOU.”

“Hier hebben wij, als “Hanzevast aan de wal” niets aan toe te voegen. Groot respect en een diepe buiging voor de kapitein en bemanning”, aldus Peter Dekker.

Gekleed in droge overalls veilig aan boord naast (rechts) Kapitein Yevhenii Feshchenko en (links) Chief officer Radivojevic Feda.

Geschreven door Peter Dekker 05 januari 2023
Deel dit artikel:

Actueel

Meer nieuws
17 oktober 2025

Privé of via een BV: waar past uw belegging het best?

De politiek zoekt naar een nieuw, ‘eerlijker’ box-3-stelsel, terwijl de invoering op zijn vroegst 1 januari 2028 gerealiseerd wordt. Tegelijkertijd is de belastingdruk in box 2 gewijzigd met de overgang naar een tweeschijvenstelsel. De keuze tussen box 3 en box 2 is echter niet alleen een fiscale, maar ook een strategische — met gevolgen voor rendement, vermogensopbouw en overdracht.

De komende jaren blijft de fiscale behandeling van vermogen onderwerp van politiek debat. Terwijl de precieze invulling van box 3 nog ter discussie staat, kijken veel beleggers vooruit: is een BV fiscaal of strategisch aantrekkelijker, of juist niet?

Lees meer
09 juli 2025

Blijft het Panamakanaal beschikbaar voor de Free World?

Het Panamakanaal is meer dan een knap staaltje waterbouw. Deze 81 kilometer lange doorgang in Midden-Amerika is al meer dan een eeuw een strategisch strijdtoneel tussen de grootmachten. Ooit was dit het symbool van Amerikaanse dominantie, maar al decennialang bouwt China ook hier aan zijn invloed in de wereld. Terwijl de VS waken over hun traditionele machtspositie, dringt zich één vraag op: is het kanaal straks (indirect) volledig in Chinese handen?

Lees meer
09 juli 2025

De nieuwe medewerkers van ons Sales team

Graag stellen we u onze medewerkers van het Sales team voor: Bente van der Sluis en Mark Faber.   

Lees meer

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring.