Navigatie overslaan

Markt

Stijgende vraag naar tonnage en tonmijlen

Het merendeel van het internationale goederenvervoer, ongeveer 90%, vindt plaats over zee en circa 50% daarvan betreffen bulkgoederen. Bulkcarriers worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van droge bulkgoederen die voorzien in de primaire levensbehoefte van de mens. Hierbij kan worden gedacht aan voedsel voor mens en dier, grondstoffen voor het opwekken van energie en grondstoffen voor bijvoorbeeld de (woning)bouwsector. De vraag naar deze basisproducten en het vervoer daarvan hangt nauw samen met de groei van de wereldeconomie.

De wereldeconomie heeft, ondanks de financiële crisis in 2008/2009 en COVID-19 in 2020, sinds 1991 een gemiddelde groei laten zien van 3,4%1 per jaar. In lijn daarmee ontwikkelde zich de groei het droge bulksegment met gemiddeld 3,2%2 per jaar. Het IMF verwacht voor de komende vijf jaar een gestage groei van 3,1%. Voor het droge bulksegment wordt een vergelijkbare ontwikkeling in ogenschouw genomen.

De Handysize bulkschepen horen in de grote handelsvaart in het segment ‘bulkcarriers’ tot het kleinste type bulkschepen. Zij zijn breed inzetbaar en kunnen (bijna) elke haven kunnen bevaren en alle types bulkgoederen vervoeren, waarbij de focus ligt op het kleine bulk segment.

Achterblijvende nieuwbouw, wel sloop

Sinds 2013 is de nieuwbouw van Handysize bulkschepen gematigd. De vloot bestaat uit 2.577 schepen waarbij 17% ouder is dan 20 jaar3. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat het verouderde tonnage de komende jaren wordt gesloopt. Strengere milieueisen versterken deze trend. Tegelijk zorgen beperkt beschikbare bouwcapaciteit, hoge bouwprijzen en de onzekerheden omtrent milieueisen en de toekomstige aandrijving, voor terughoudendheid bij het bestellen van nieuwe schepen. De brede inzetbaarheid van de Handysize schepen, leidt er bijvoorbeeld toe dat men een inschatting moet maken welke alternatieve brandstof waar ter wereld beschikbaar komt in voldoende kwantiteit en kwaliteit in de toekomst. 

Zelfs een (onverwachte) opleving van nieuwbouw bereidheid zou enkel een vertraagd effect hebben, aangezien de tijd tussen bestelling en levering op dit moment ongeveer 3 jaar bedraagt. De sloop van ouder tonnage met geringe nieuwbouw draagt naar verwachting bij aan een krapte in aanbod in het handysize segment. Des te groter wordt het belang om bestaande schepen door goed onderhoud en gedegen investeringsbeleid goed en langer te kunnen laten varen.

1 International Monetary Fund, 05-2024
2 Clarkson Research Services, 2023
3 Banchero Costa, 06-2024

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring.