Navigatie overslaan

Hanze Gendt

Vlag Nederlands Thuishaven Groningen Draagvermogen 35.000 mt
Lengte 180 meter Hoofdmotor 7.500 Kw Max snelheid 14 kN

Het schip

De geavanceerde ontwerpeigenschappen van het dubbelwandige schip stellen het in staat om een aanzienlijke transportcapaciteit van 35.000 DWT te hebben. Het schip heeft vijf aparte laadruimen, waardoor het de mogelijkheid heeft om verschillende soorten lading gelijktijdig te vervoeren. Met vier kranen, elk met een hefvermogen van 30 ton, is het schip goed uitgerust voor efficiënte ladingbehandeling. Daarnaast is het voorzien van een PSPC-notatie voor de ballasttanks, wat betekent dat de tanks gedurende de eerste vijftien jaar vrijwel geen onderhoud vereisen, dankzij het verfkwaliteitssysteem dat specifieke eisen stelt aan de voorbewerking van het staal en de verfapplicatie. Het schip heeft ook een ICE-1C-classificatie, wat betekent dat het geschikt is voor het bevaren van ijs met een dikte van minder dan 40 cm, waardoor het veelzijdig inzetbaar is.

Duurzaamheid

Tijdens het ontwerp van het schip stond milieu, veiligheid en duurzaamheid centraal. De keuze voor een dubbelwandige uitvoering is gericht op het minimaliseren van milieuschade bij een aanvaring. De tussenruimte in de dubbele huid fungeert als ballasttank en is voorzien van een verfsysteem dat langdurige corrosie tegengaat. Door bijzondere aandacht te besteden aan de applicatie en kwaliteit van de verf is er over een lange periode minder onderhoud nodig en wordt de milieubelasting verminderd. Bij de bouw zijn alle gebruikte materialen gedocumenteerd, inclusief hoeveelheid en samenstelling. Tijdens de exploitatie worden mogelijke wijzigingen geregistreerd, waardoor verantwoorde sloop aan het einde van de economische levensduur mogelijk is. Maatregelen zijn genomen om de uitstoot te verminderen door aanpassingen in het motorsysteem, wat resulteert in een lager brandstofverbruik. Als Hanzevast blijven we actief op zoek naar mogelijkheden om de uitstoot verder te verminderen met alternatieve/biologische brandstoffen.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring.