Hanze Gdansk
Vlag Nederlands | Thuishaven Groningen | Draagvermogen 35.850 mt |
Lengte 180 meter | Hoofdmotor 7.500 Kw | Max snelheid 14 kN |
Het schip
Met zijn geavanceerde ontwerp heeft het dubbelwandige schip een indrukwekkende transportcapaciteit van 35.850 DWT. Dankzij vijf afzonderlijke laadruimen kan het gelijktijdig verschillende soorten lading vervoeren. De vier kranen hebben elk een hefvermogen van 30 ton. Bovendien is het schip voorzien van een PSPC-notatie voor de ballasttanks, wat betekent dat de tanks bijna onderhoudsvrij zullen zijn gedurende de eerste vijftien jaar, dankzij het verfkwaliteitssysteem dat strikte eisen stelt aan de voorbewerking van het staal en de verfapplicatie. Het schip heeft een ICE-1C-classificatie, waardoor het in staat is om door ijs te varen met een dikte van minder dan 40 cm, wat de veelzijdigheid van het schip vergroot.
Duurzaamheid
Bij het ontwerp van het schip lag een sterke focus op milieu, veiligheid, en duurzaamheid. Om de kans op milieuschade bij een aanvaring te minimaliseren, is het schip voorzien van een dubbele wand. De tussenruimte van de dubbele huid dient als ballasttank en is uitgerust met een verfsysteem dat langdurige corrosie tegengaat. Door bijzondere zorg te besteden aan de verfapplicatie en kwaliteit, wordt langdurig onderhoud verminderd en de milieubelasting beperkt. Tijdens de bouw zijn alle gebruikte materialen vastgelegd, inclusief hoeveelheid en samenstelling. Gedurende de exploitatie worden eventuele wijzigingen geregistreerd, waardoor verantwoorde sloop aan het einde van de economische levensduur mogelijk is. Voor duurzaamheid zijn maatregelen genomen om de uitstoot te verminderen door aanpassingen in het motorsysteem, wat resulteert in verminderd brandstofverbruik. Als Hanzevast blijven we actief onderzoeken naar mogelijkheden om de uitstoot nog verder te verminderen met alternatieve/biologische brandstoffen.