Vastgoedverhuurder zonder dienstauto’s

Lang zat het hoofdkantoor van Hanzevast relatief dicht bij de snelweg en had een groot aantal werknemers een auto van de zaak. Nu ligt het kantoor in de binnenstad van Groningen, op loopafstand van het station.

img-banner

https://magazines.rijksoverheid.nl/ienw/werkenaanduurzamemobiliteit/2020/05/hanzevast

Lang zat het hoofdkantoor van Hanzevast relatief dicht bij de snelweg en had een groot aantal werknemers een auto van de zaak. Nu ligt het kantoor in de binnenstad van Groningen, op loopafstand van het station. Als gevolg van het duurzaamheidsbeleid zijn nu alle auto’s van de zaak de deur uit gedaan. ‘Wij lopen (letterlijk) misschien wel op de troepen vooruit.

Hanzevast is een beleggingsinstelling die investeert in kantoorgebouwen, woningen en schepen. Duurzaamheid zit, zo verwoordt directeur Peter Dekker het, ‘in de haarvaten van de organisatie’. 
En dat bleek ook wel de afgelopen anderhalf jaar. In de tweede helft van 2019 deed Hanzevast de laatste auto’s van de zaak de deur uit. Op 1 september verhuisde Hanzevast naar de binnenstad van Groningen, dicht bij het centraal station. Alle medewerkers mochten op kosten van het bedrijf een fiets aanschaffen. In een normale situatie, komt men dus op de fiets naar werk. Momenteel werkt iedereen thuis vanwege corona, tenzij echt niet anders kan. In dat laatste geval nemen de werknemers de 1,5 meter-regel in acht.

'Wij hebben een zeer beperkt aantal parkeerplaatsen.'


Kernwaarden

‘Duurzaamheid is een van de kernwaarden van onze organisatie’, zegt Dekker. ‘Als we investeren in een kantoor of woning, moet het object bijvoorbeeld over energielabel A beschikken of binnen afzienbare tijd verkrijgen. Een schip dient over een zo efficiënt mogelijke hoofdmotor te beschikken. Als wij die eisen stellen, moeten we het zelf ook in praktijk brengen. Van de woningen en kantoorgebouwen waar wij vanaf nu in investeren, zou een locatie aan een snelweg wellicht niet de voorkeur genieten. Ook huurders verwachten een duurzaam gebouw dat bereikbaar is met het ov.’ 
Hanzevast wil minder auto’s de weg op en zoveel mogelijk gebruikmaken van fiets of openbaar vervoer. Om dat te bereiken, werd er al een paar jaar voorgesorteerd. Dekker: ‘Vanaf 2016 verkochten we, als een werknemer vertrok, meteen diens auto van de zaak in plaats van die aan zijn of haar vervanger te geven.’ Dit jaar zijn de laatst overgebleven auto’s van de zaak verkocht. ‘Vastgoed en scheepvaart worden soms gezien als achter de feiten aanlopend. Wij lopen misschien wel op de troepen vooruit.’


Printen op zolder

Hoe dat viel bij de werknemers?  ‘Elke verandering is een uitdaging’, zegt Dekker. De bijtelling viel weg en dat resulteerde in een verhoging van het nettosalaris. ‘Het is natuurlijk ook niet van de een op de andere dag veranderd. We stopten gefaseerd met auto’s van de zaak. Maar ook in andere aspecten zag je het terug: we gingen bijna volledig van brief op papier naar digitaal. Er staat bij ons nog één printer, helemaal op zolder. Zodat als je documenten écht op papier nodig hebt, je in ieder geval 30 treden omhoog moet. Dat is niet alleen duurzaam maar ook gezond.’
De verhuizing van het hoofdkantoor zette onze duurzaamheidsvisie nog wat kracht bij. En de fiets die de werknemers mochten aanschaffen op kosten van de zaak, werd gezien als een cadeautje. ‘Ik vergelijk het met het gevoel van toen je naar de middelbare school ging en een nieuwe, volwassen fiets mocht uitkiezen.’


Centraal

Ook de nieuwe locatie van het hoofdkantoor maakt mensen enthousiast. Dekker: ‘Je loopt zo de stad in om een broodje te halen. En als je met de trein of bus naar werk komt of naar een haven of kantoorlocatie moet, kun je die tijd gebruiken om te werken, te bellen of gewoon na te denken. Het is minder verloren tijd dan met je auto in de file staan.’ Daar komt bij dat Hanzevast voor algemeen dienstgebruik, zoals een meeting op locatie, over een elektrische auto beschikt en twee fietsen.
Met dit soort maatregelen zorgt Hanzevast voor een blijvend duurzaam mobiliteitsbeleid, ook als de crisis straks voorbij is. Want wat als men straks toch met eigen auto komt? ‘Wij kunnen of willen werknemers niet verbieden om met eigen vervoer te komen wanneer dat noodzakelijk is’, zegt Dekker. ‘Maar wij hebben een zeer beperkt aantal parkeerplaatsen en de parkeerplaatsen, in het niet direct autovriendelijke Groningen, zijn aan de prijs. Daarbij ligt ons kantoor aan een gracht dus ook daar zijn de parkeerplaatsen slechts mondjesmaat beschikbaar.’


Openbaar vervoer

Hanzevast heeft ook ov-business cards beschikbaar gesteld aan personeel dat met enige regelmaat schepen, panden, zakelijke contacten en huurders buiten Groningen /Nederland moet bezoeken. Deze kunnen ze ook privé gebruiken. Dekker: ‘Van auto naar fiets en ov: het is een omslag die gemaakt moet worden en die maken we graag.’

Geschreven door Peter Dekker