Hanzevast implementeert nieuwe ballastwater management systemen

Marine Service Noord verzorgt productie en installatie

img-banner

Marine Service Noord zal de engineering, productie en installatie van Ballast Water Treatment Management Systemen (BWMS) verzorgen voor de vloot van Hanzevast. Dit is conform de eisen gesteld door de International Maritime Organisation (IMO) om zorg te dragen voor het ecosysteem in de verschillende wateren. Het eerste schip waar het systeem wordt ingebouwd is de Hanze Gdansk.

Ballastwater wordt door schepen voornamelijk gebruikt om de stabiliteit, de diepgang alsmede de sterkte van het schip te reguleren. Dit is voornamelijk van belang wanneer het schip niet of slechts gedeeltelijk beladen is.
Het ballastwater wordt op de ene locatie in de tanks gepompt en geloosd waar en wanneer dit relevant is. Een van de vaak voorkomende problemen met ballastwater is het aantal organismen dat met het water in de tanks gepompt wordt. Deze organismen overleven de aanwezigheid in deze tanks over het algemeen niet. Wanneer zij het wel overleven worden zij, tezamen met het ballastwater, in nieuwe wateren geloosd en wordt het ecosysteem van de desbetreffende waarden verstoord. Het BWMS gaat dit probleem tegen.

De werking van het BWMS


Hanzevast heeft na een zorgvuldige afweging van de verschillende systemen besloten om het Ocean Guard® Ballast Water Treatment Management Systeem (BWMS) zo snel mogelijk aan te schaffen en te implementeren om zorg te dragen voor de desbetreffende organismen en ecosystemen. Met de implementatie van het gekozen systeem wordt voldaan aan de eisen van de US Coast Guard (USCG) en is de vloot van Hanzevast bevoegd om ook binnen de zeegrenzen van de Verenigde Staten de ballasttanks te vullen en te legen.

De leveringstijd van de systemen bedraagt 5 maanden en wordt als eerste geïnstalleerd bij de Hanze Gdansk. In 2020 zullen de Hanze Göteborg en de Hanze Genua volgen, waarna de Hanze Gendt in 2022 de rij sluit.


Geschreven door Niels Zwaneveld